Jest wiele powodów, dla których warto zacząć biegać i nie jest to tylko utrata zbędnych kilogramów, ale również możliwość poprawienia swojej kondycja, ale też, a może i przeważnie, zdrowia. Zatem warto wiedzieć, co daje bieganie i już dziś rozpocząć regularny trening.

Usprawnia pracę serca i wzmacnia mięśnie

Bieganie, ale takie regularne, zmniejsza prawie o połowę ryzyko zachorowania na choroby serca. Jest to związane z tym, że obniża się ciśnienie krwi, tętno spoczynkowe, ale też reguluje poziom cholesterolu, a więc podnosi HDL i obniża LDL. W związku z tym osoby biegające rzadziej chorują na choroby wieńcowe.

Kiedy się biega, pracuje całe ciało. Jednak szczególny udział mają tutaj nogi, ramiona, brzuch i pośladki. Dlatego osoby, które chcą mieć piękne ciało, powinny spędzać więcej czasu na świeżym powietrzu podczas biegania, a nie siedzieć w domu przed telewizorem lub komputerem. Gdy biega się, mięśnie muszą intensywniej pracować, a to pozwala je wzmocnić i ładnie ukształtować, a do tego dołożyć odpowiednio dobraną dietę i efekty murowane.

Zapobiega otyłości

Zbędne kilogramy to zmora wielu kobiet, ale też mężczyzn. Bieganie pozwala utrzymać zgrabną i szczupłą sylwetkę. Jeśli zastanowić się, jakie sporty najszybciej spalają kalorie, to okazuje się, że jest to bieganie, które można uprawiać o każdej porze dnia. W czasie takiego biegania, ale o odpowiedniej technice, można spalić od 650 do 900 kcal, a spacer to tylko 250 – 400 kcal.

Oczywiście ważna jest tutaj dieta, ponieważ bieganie pozwala utrzymać właśnie zdrową dietę. Osoby, które zaczynają biegać, chcą osiągać coraz lepsze wyniki i w związku z tym zaczynają się zdrowo odżywiać, ponieważ z jedzenia pochodzi energia, która jest potrzebna przy intensywnym wysiłku fizycznym. Posiłki powinny być spożywane regularnie. Ważna jest również skład i jakość produktów, a także wielkość porcji, które się spożywa w ciągu dnia. Przed bieganiem lepiej nie jeść dużo i tłusto, ponieważ to przeciąża żołądek, a wtedy nikt nie ma siły na trening, a bieganie staje się mało efektywne i nie daje żadnych rezultatów.

Zapobiega cukrzycy i wzmacnia kości

Główną przyczyną cukrzycy jest niezdrowa dieta, otyłość oraz brak aktywności fizycznej. Więc osoby, które reglanie biegają i odżywiają się zdrowo ten problem nie będzie dotyczył. Warto również biegać dla swoich kości, ponieważ wraz z upływem czasu układ kostny staje się słabszy, dochodzi do zmniejszenia masy kości, a to może doprowadzić do większego ryzyka złamania kości. W związku z tym, aby nie doszło do odwapnienia kości, trzeba być aktywnym fizycznie.

Poprawia się również wydolność organizmu, a dzięki temu ma się lepszą kondycję, wytrzymałość, ale też lepiej funkcjonuje układ oddechowy. To sprawia, że powiększa się pojemność płuc i oddychając dostaje się do nich coraz więcej tlenu.

Redukuje stres i poprawia samopoczucie

Podczas biegania można się na chwilę zapomnieć o codziennych obowiązkach i problemach. Czasami to jedyny sposób na rozluźnienie się, pobycie z samym sobą i zapomnieniu o kłopotach w domu i w pracy. Bieganie sprawia, że człowiek czuje się spokojniejszy, jest mniej zestresowany i potrafi znaleźć wyjście z różnych sytuacji.

Podczas biegania wzrasta poziom serotoniny, a jest to substancja, która poprawia nastrój i zapobiega depresji. Podobne działanie do niej mają endorfiny, które są hormonami szczęścia i również wyzwalają się podczas biegania. Dzięki temu osoba, która biega będzie częściej osiągała lepsze wyniki i nie tylko w sporcie, ale też zwiększy się poczucie własnej wartości.

Regularne uprawianie sportu, np. bieganie pozwala wieczorem szybciej zasnąć, a do tego bierze udział w leczeniu bezsenności. Taki trening najpóźniej można wykonać trzy godziny przed snem. Najlepiej biegać rano, a to na pewno doda energii i pozwoli na dalsze działanie.

I co najważniejsze – bieganie jest tanie w przeciwieństwie do niektórych sportów. Każdy może biegać o dowolnej porze, bez płacenia za wypożyczenie sprzętu czy opłacania wejściówki na siłownię. Wystarczy tylko park albo kawałek chodnika i można biegać dowoli. Co potrzebne jest do biegania? Oczywiście dobrej jakości buty i trochę samozaparcia i silnej woli, aby nie przestać biegać po dwóch dniach.