Często mówi się o tym czy istnieje jakaś prawidłowa , poprawna technika biegania.

Czy w zasadzie każdy może biegać tak jak chce, czy należy trzymać się pewnych reguł?

Bez względu na to czy trenuje się po to aby osiągać sukcesy w sporcie, czy też może biega wyłącznie rekreacyjnie, warto przyjrzeć się tematowi techniki oraz poprawności biegania. Jeśli przyjrzy się swojej technice można niekiedy dostrzec pewne błędy, których wyeliminowanie spowoduje, że bieganie nie będzie bardziej komfortowe. Technika biegania zależna jest zarówno od budowy ciała, ale także od siły oraz elastyczności mięśni.

  • Jeśli mięśnie brzucha są słabe to nie można utrzymać do końca biegu wyprostowanej sylwetki
  • Jeśli ktoś ma słabe mięśnie szyi i karku będzie czuł dyskomfort w tym obrębie podczas biegania.
  • Również słabe ręce mogą przeszkadzać i spowalniać.

Istotną sprawą jest to aby przed bieganiem wykonać rozgrzewkę. Mięśnie muszą się rozgrzać aby nie doznać kontuzji. Należy pilnować także, aby rozciągać się codziennie choćby przez kilka minut. Zwiększa to zakresu ruchu i zmniejsza ryzyko ewentualnych kontuzji podczas biegania.

Istotną sprawą jest postawa.

  • Powinno się zachować prosty kręgosłup, bez zbytnich przeprostów, ale również bez zbyt dużego zgięcia.
  • Garbienie się nie jest wskazane ponieważ trzeba włożyć więcej siły żeby utrzymać się w pozycji pionowej. Ponadto garbienie się powoduje mniejszy dopływ tlenu do zarówno do płuc jak i do mózgu.
  • Barki powinny być nie ruchome, rozluźnione.
  • Praca rękami również jest ważna. Powinien być zachowany odpowiedni kąt ramienia w stosunku do przedramienia.
  • Dłoni nie należy zaciskać pięść, ale trzymać się dosyć luźno. Ręce wyprowadza się w miarę równolegle do kierunku w którym się biegnie.
  • Biodra dobrze jest wypchać jedynie minimalnie do przodu.
  • No i co bardzo ważne- nogi. Istotną sprawą jest to, aby stopa stykała się z podłożem pod całą sylwetką, a nie przed. Można to osiągnąć uginając trochę kolana To również odciąża je podczas uderzenia o podłoże.

Wyróżnić można różne techniki lądowania stopy. Może to być lądowanie na pięcie oraz na śródstopiu. Lądowanie na śródstopiu wykorzystują głównie sprinterzy oraz średniodystansowy, natomiast lądowanie na pięcie zaobserwować można u długodystansowców, maratończyków. Która z tych technik jest bezpieczniejsza? Z pewnością lądowanie na śródstopiu mniej obciąża stawy. obciążenie przekłada się na mięśnie łydek i ścięgna Achillesa.

  • Podczas biegania również niezwykle ważny jest oddychanie. Powinno się oddychać pełną piersią. Należy unikać płytkiego oddechu. Jeśli biegnie się szybko można oddychać ustami wówczas następuje efektywniejsza wymiana powietrza w płucach.

Warto ćwiczyć oddychanie przeponą. Nieprawdą jest że biegać można jedynie w lecie. Biegać można przez cały rok. Warto biegać przez cały rok, dzięki czemu organizm będzie zaadaptowany do różnych temperatur i będzie można oddychać ustami bez problemu nawet w zimie. Po skończonym treningu należy odpocząć oraz rozciągnąć swoje ciało. Stretching jest niezwykle ważny dla mięśni.