Jednym z postanowień noworocznych jest zazwyczaj chęć zrzucenia parę kilogramów, a z tym wiąże się uprawianie sportu, np. bieganie. Jednak zazwyczaj odkłada się to na kolejny dzień i tak z dnia na dzień, aż wreszcie postanawia się zacząć biegać. Ale jak biegać prawidłowo, żeby przynosiło to skuteczne efekty? Jak stawiać stopę? Jak trzymać głowę i plecy? Wszystko to jest ważne, aby bieganie wreszcie przyniosło jakieś efekty

Ważna jest technika biegania

Jeśli będzie się prawidłowo biegać, to technika takiego biegania będzie wpływała na ekonomikę ruchu. Jest to bardzo ważne, ponieważ dzięki niej można biegać szybciej, ale też pozwala to zmniejszyć ryzyko pojawienia się kontuzji. Kiedy zaczyna się przygodę ze sportem, ważne jest zwrócenie uwagi na technikę biegania, ponieważ to dzięki niej osiąga się lepsze wyniki.

Złe nawyki biegania będą wpływały niekorzystnie na zdrowie, ale też będą przyczyną do pojawiania się oraz nawracania kontuzji. Wiele osób jest zdania, że bieganie jest łatwym sportem i może go uprawiać każdy, ale też twierdzą, że przecież każdy umie biegać. Jednak przyglądając się różnym osobom, które dopiero zaczynają przygodę z bieganiem, można zauważyć, że każdy z nich ma inne ruchy. Dlatego tak ważna jest technika biegania i prawidłowe ułożenie ciała. To z kolei wpływa na to, że bieg jest:

  • szybszy,
  • bardziej dynamiczny,
  • bardziej ekonomiczny.

Prawidłowa postawa podczas biegania

Podczas biegania najważniejszy jest prawidłowy krok. Aby dobrze biegać, to kolano podczas uderzenia o podłoże powinno być zgięte. Łydkę należy ustawić prostopadle do ziemi, a dzięki temu stopa wyląduje płasko na powierzchni ziemi. Ważne są również ramiona, które nie powinny przekraczać pasa.

Jaka jest zła technika biegania? Oczywiście jest to wyprostowane kolano podczas lądowania na ziemi. Zamiast postawienia całej stopy na ziemi, całe uderzenie przyjmuje pięta, a palce stopy są zadarte do góry. Do tego zbyt nisko są ramiona, a to sprawia, że nie pomagają podczas biegania.

Inne części ciała również są ważne podczas uprawiania tego sportu. Należy zwracać uwagę na głowę, barki, ramiona, tułów, biodra i nogi. Głową nie należy zbyt często kręcić, ponieważ najlepiej jest patrzeć przed siebie, a to oznacza, że należy ją trzymać prosto, a nie opuszczać czy przekręcać na boki. Dzięki temu bieganie będzie bardziej efektywne. Nie trzeba również napinać mięśni twarzy.

Kolejny ważny element ciała to barki i ramiona. Górna część ciała powinna być rozluźniona, nie należy unosić barków do góry czy machać nimi do przodu lub tyłu. Istotne jest również ułożenie rąk, które muszą pracować równolegle do ciała. Dłonie najlepiej trzymać na wysokości bioder, powinny być rozluźnione i bez zaciskania pięści. Natomiast łokcie najlepiej mieć ugięte pod kątem 90 stopni.

Poza tym nie należy zapominać o tułowiu i biodrach. Ważne jest, żeby zawsze trzymać proste plecy, a nie garbić się. Nie można także zbytnio wypinać klatki piersiowej. Ciało powinno być lekko pochylone do przodu, ale ważne jest, aby to nie było wykonane poprzez ugięcie w stawie biodrowym. Jeśli bieg ma być ekonomiczny, to biodra nie powinny zostawać w tyle.

W czasie biegania duże znaczenie mają nogi, a najważniejsze jest odpowiednie i wysokie prowadzenie kolana. Stopa nie może być wyciągnięta zbyt mocno do przodu. Należy lądować na całej stopie. Do tego kontakt z ziemią powinien być krótki, ponieważ to pozwoli zwiększyć dynamikę biegania.

Biegać czy nie?

Oczywiście, że biegać, ale warto zapamiętać wskazówki dotyczące tego, jak ten bieg powinien prawidłowo wyglądać. Osobie, która ma siedzący tryb życia, trudno będzie od razu zacząć dobrze biegać. Jednak nie należy się od razu poddawać, ponieważ przyswojenie i wdrążenie prawidłowej techniki biegania pozwoli właściwie uprawiać ten sport.