Bieganie jest jedną z najprostszych aktywności fizycznych, nie potrzeba do niego specjalistycznego sprzętu ani wielkich pieniędzy. Jednak pomimo tego, że wielu chciałoby spróbować, coś wciąż ich powstrzymuje. I tym czymś jest zazwyczaj brak rzetelnych informacji o tym, jak zacząć biegać tak by nie zrobić sobie krzywdy i nie zniechęcić się do biegania po jednym razie.

Czego potrzebujesz?

Bieganie wymaga odpowiedniego przygotowania. Najpierw pomyśl o miejscu w którym chciałbyś biegać, najlepiej jeśli będą to tereny naturalne np. lasy albo niepokryte chodnikami parki. Następnie wybierz wygodne, oddychające i miękkie obuwie sportowe. Buty do biegania powinny mieć dosyć grubą podeszwę, która będzie amortyzować uderzanie stopą o powierzchnie, jednocześnie nie powinniśmy mieć trudności przy zginaniu stopy, czyli nie mogą być zbyt sztywne. Przy wyborze zwróć uwagę na stabilność stopy w bucie i na materiał z jakiego obuwie jest wykonane. Staraj się dobierać buty tak, by korzystanie z nich było możliwe przez cały rok.

Oprócz butów najważniejszy jest także stanik sportowy, w którym biust nie podskakuje podczas biegania. To bardzo istotne, źle dobrany stanik może powodować ból podczas ruchu a także sprawić, że piersi będą mniej jędrne i kształtne w przyszłości.

Bieganie- jak zacząć?

Jeżeli jesteś osobą aktywną a bieganie jest po prostu kolejną dziedziną, której chcesz spróbować, z pewnością będzie Ci o wiele łatwiej i być może od razu przejdziesz do normalnego truchtu. Jeśli jednak dotychczas nie uprawiałeś sportu, zacznij powoli. Nie chodzi o to, by przebiec sprintem 100 metrów a potem zemdleć. Pierwsze wyjście biegać powinno składać się z naprzemiennego marszu i biegu. Najpierw marszu powinno być więcej niż biegu, kolejnego dnia biegaj tyle ile maszerujesz a następnie skracaj dystanse marszu na rzecz biegania. Oczywiście, to wszystko rób w zgodzie ze swoim ciałem i w odpowiednim tempie dla swojej kondycji. Pierwsze przebieżki nie powinny zajmować więcej niż 15 minut. Nie staraj się też biegać szybko. Na wszystko przyjdzie czas. Zaczynając powoli unikasz ryzyka kontuzji. Najlepiej, jeśli zaczniesz od slow joggingu, czyli tempa w którym spokojnie możesz rozmawiać.

Bieganie, tak samo jak każdą aktywność, najlepiej jest uprawiać przynajmniej 3 razy w tygodniu. Kiedy Twoje ciało przyzwyczai się do wysiłku, wtedy możesz zwiększyć ilość treningów do 4 lub 5 tygodniowo. Pamiętaj, by pomiędzy jednym a drugim nie zostawiać więcej niż dwóch dni przerwy. To wybija Cię z rytmu i odzwyczaja od ruchu.

Motywacja i dyscyplina

Początki są najtrudniejsze. W chwilach zwątpienia warto mieć coś, co zmotywuje nas do dalszej pracy nad sobą. Najlepiej sprawdza się plan treningowy, który ma pomóc osiągnąć konkretny cel. Czym więcej szczegółowych informacji w nim zawrzesz, tym lepiej będzie Ci się biegać. Jeżeli chcesz schudnąć- rozpisz sobie kilogramy na poszczególne tygodnie- np. 0,5 kg na tydzień przy bieganiu trzy razy w tygodniu. Pamiętaj też, że najważniejsza jest dyscyplina, bo tylko ona pozwala pracować nawet wtedy, kiedy kompletnie nam się nie chce.